Normas de Publicación español/english

NORMAS PARA LOS AUTORES Y COLABORADORES DE RHSM.

 

Revista de Historia Social y de las Mentalidades (RHSM) recibe para su publicación artículos productos de investigación, de revisión y reseñas de bibliografía reciente. RHSM ordena la publicación en torno a un dossier que hace referencia a temáticas de relevancia en la investigación historiográfica del momento. Junto con ello, abre espacio para el debate, la teoría y las propuestas metodológicas que pretendan contribuir al desarrollo de la investigación y reflexión histórica y social, como también brinda lugar a los avances y exploraciones de nuevos trabajos en preparación. RHSM se publica principalmente en castellano, aceptándose artículos escritos en inglés, francés y portugués.

Sobre los artículos a publicar

Los artículos enviados para su publicación en Revista de Historia Social y de las Mentalidades deben ser originales, no siendo publicados ni parcial ni completamente por ningún otro medio, gráfico o electrónico. Además, no deben estar en proceso de arbitraje en otra revista.

Los autores son responsables de que su aporte al desarrollo del artículo presentado a RHSM ha sido significativo. Se considerará autor a quien ha hecho contribuciones intelectuales sustanciales al estudio a publicar. La participación sólo en la adquisición de fondos o la supervisión general de un grupo de investigación no es suficiente para considerarse autor.

Las contribuciones aceptadas en RHSM son el resultado del uso de datos reales y fidedignos.

Sobre el envío de contribuciones

Los artículos deben enviarse al correo electrónico revista.historia@usach.cl.

El formato de envío es MS Word, letra Times New Roman 12. Deben tener una extensión máxima de 30 páginas a doble espacio y tamaño carta, dentro de las que se incluirán las notas, gráficos, cuadros (formato MS Word), figuras, fotografías (formato JPG, PNG, resolución 300 dpi) y apéndices. Los márgenes de los cuatro lados de la hoja escrita serán de 3.0 cm.

Los artículos deben incluir un resumen (abstract) de no más de 250 palabras máximo en idioma español e inglés que especifique el objetivo del trabajo, la metodología empleada, los resultados obtenidos y las conclusiones presentadas en el documento. Junto a ello deben presentarse entre 3 y 6 palabras clave (keywords) en idioma inglés y español que respondan al lenguaje conceptual de las ciencias sociales, debiendo estar separadas por comas. Evitar el uso de conceptos que superen las dos palabras.

Junto a cada contribución se debe enviar anexada una carta dirigida al Editor solicitando la publicación de su trabajo y señalando, en caso de coautorías, a uno de los autores como responsable de la revisión de las observaciones resultantes de la evaluación y la declaración de ausencia de conflicto de interés. En la carta de dirigida al editor se debe expresar la adhesión a las normas éticas de publicación a la revista.

Estilo y presentación de las contribuciones

RHSM adhiere a la norma MLA (Modern Language Association of America) como guía de referencia académica de estilo para la redacción de sus contribuciones.

Título

El título debe ser breve y representativo de la materia principal desarrollada. El texto completo del título debe ser escrito con mayúsculas y en negritas, centrarse y no agregar punto al final. El título del artículo deberá estar escrito en el idioma original y su traducción al inglés. No deben agregarse ni marcas comerciales ni abreviaciones. En caso de existir una o más fuentes de financiamiento debe indicarse con una llamada al pie de página.

Nombre de los autores y dirección (afiliación)

RHSM adhiere a facilitar la normalización y visibilidad de las cooperaciones en su área disciplinar para lo cual sugiere a los autores firmar siempre con el mismo nombre y apellido (nombre científico).

Se debe firmar con el nombre y ambos apellidos del autor, la institución principal donde se desempeña o se desempeñó durante la realización del documento, la ciudad y país de la institución y su dirección de correo electrónico.

En caso de coautorías debe indicarse con un asterisco al autor responsable de la correspondencia, debiéndose señalar su correo electrónico en la llamada al pie.

Cuando el autor(a) no cumpla con este formato, los editores resolverán sobre el formato del nombre que aparecerá en la revista.

Agradecimientos

En caso que el autor quiera incluir agradecimientos debe tener en cuenta que éstos se remiten a aquellas personas que contribuyeron al artículo a través de aportes sustanciales al desarrollo, diseño, recolección de información, análisis o interpretación de datos o a aquellos que participaron de la redacción o revisión del manuscrito, pero que no cumplen con los criterios para ser autor.

Los agradecimientos deben ser expresados sucintamente, incorporando el nombre del reconocido y su contribución al documento. Este contenido debe venir como apartado del contenido del texto al final de éste, después de la bibliografía final.

Pie de página

Dado que las notas al pie sirven para indicar la fuente de una cita o la referencia de una obra mencionada en el texto, la redacción de la revista solicita a los autores que éstas sean lo más reducidas posible, en cantidad y en longitud, y que sean incluidas sólo cuando faciliten la comprensión del texto, den cuenta de las fuentes utilizadas y/o tengan interés bibliográfico considerable.

La nota al pie debe terminar con un signo de puntuación (por lo general, un punto), salvo cuando figura dentro de cuadros gráficos o de estados financieros. Deben ser enumeradas de manera consecutiva, del comienzo al final del texto.

Considere que al crear una nota al pie, el número de llamada se coloca inmediatamente detrás de la palabra o del grupo de palabras a que se refiere. Cuando se encuentra al final de una frase, se coloca siempre delante del punto final. No se ha de dejar espacio entre la palabra y el número de la llamada.

Tipo de artículos

La revista recibe artículos originales resultantes de proyectos de investigación u otras investigaciones originales significativas para la área/disciplina específica de la revista.

También se reciben artículos de revisión, definidos como aquellos documentos que son realizados por expertos que resumen y proyectan el conocimiento actualizado en un campo particular de la Historia y no necesariamente se ajustan a un formato definido de presentación. Los autores deben consultar a los editores antes de iniciar el trabajo de revisión.

El Comité Editor podrá solicitar a expertos el envío de artículos de revisión, los que también serán sometidos al proceso de arbitraje y edición. No deben exceder de 30 páginas, incluidos cuadros, figuras y referencias.

Figuras

La reproducción de figuras, imágenes o tablas publicadas anteriormente solo se realizarán previa obtención del permiso del propietario intelectual del contenido de la reproducción.

Las tablas e ilustraciones se ubicarán lo más cerca posible de las partes del texto a las que se refieran. Las tablas deben titularse con número arábico (Ej. Tabla Nº1) y deben ubicar un título relativo a su contenido a continuación de la enumeración. Ejemplo:

                                                                   

                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La fuente de la tabla debe ir inmediatamente bajo la tabla.

Cualquier otro tipo de material visual ilustrativo (fotografías, mapas, dibujos, gráficos o figura, etc.) debe ser identificado con el nombre “Figura” (generalmente abreviado fig.), asignarle un número y referir el origen y la fuente. Esta información debe ubicarse a modo de leyenda inmediatamente debajo de la ilustración.

Sobre las notas y citas bibliográficas:

Citas:

Las citas deben ir incluidas en el formato de paréntesis, no a pie de página. Este se reserva sólo para las aclaraciones del texto o de la referencia de documentos de archivo, dada su extensión.

Ejemplo:

(Apellido del autor, año del texto: número de página)

(Ortega, 2005: 18)

En el caso de ocupar dos libros del mismo autor, publicados en el mismo año, se deben diferenciar con las letras a, b, c, según corresponda.

Ejemplo:

(Salinas, 2011: 25)

(Salinas, 2011b: 46)

Cita textual hasta 3 líneas.

Las citas deben en entre comillas e incorporadas en el texto, seguidas por la referencia entre paréntesis. En caso de continuar citando el mismo artículo, sólo se debe señalar a continuación la página entre paréntesis.

Ejemplo:

Porque pese a ello, "el sector industrial chileno no fracasó, sino que alcanzó el nivel que le correspondía en la formación social" (Ortega, 2005: 315).

Donde se cuestiona el hecho de que "el gobierno centró sus esfuerzos en la reorganización de las instituciones públicas" (361).

Cita textual de más de 3 líneas.

Ésta debe ir separada del cuerpo del texto, con sangría de cms. en margen izquierdo, sin comillas, letra tamaño 11.

Ejemplo:

Todo esto se explica ya que,

Hasta fines de la década de 1850, la tasa de crecimiento en la economía chilena fue una función del nivel de desarrollo de su sector externo, peor el grado de correlación entre la actividad doméstica y la externa experimentó importantes cambios de intensidad .Entre 1830 y mediados de la década de 1850, la relación fue positiva (Ortega, 2005: 360).                 

Cita indirecta.

Debe finalizar sólo con la referencia a la página del libro citado.

Ejemplo:

Como dice Samaniego, "la especificidad de la cuestión indígena no termina de ser debidamente apreciada" (2011, 113).

Las notas y citas bibliográficas deben ajustarse a las indicaciones recomendadas por el formato que se menciona a continuación, que toma como referencia el sistema de citas internacional MLA séptima versión.

Bibliografía

Debe estar numerada y organizada alfabéticamente al final de la investigación. Por ejemplo:

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Libros

Un autor.

Apellido, Nombre. Título. Ciudad: Editorial, año. Medio de la publicación (impreso).

En caso de que se utilice más de un libro del mismo autor, debe reemplazarse el nombre de éste por tres guiones seguidos (---) y deben figurar según el orden alfabético de las obras.

Ejemplo:

Lakatos, Imre. Escritos filosóficos. La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza Universidad, Madrid, 2002. Impreso.

---. Matemáticas, ciencia y epistemología. Madrid: Alianza Universidad,  1987.Impreso.

Si se utilizan dos libros publicados el mismo año, se deben diferenciar con la letra a, b o c según corresponda.

Ejemplo:

Salinas, Maximiliano. Clotario Blest. La causa de un Chile popular. Santiago: Editorial USACH, 2011a.

---. El Chile de Juan Verdejo. El humor político de Topaze 1931-1970. Santiago: Editorial USACH, 2011b.

Más de un autor.

Se debe situar el nombre y el apellido del segundo autor, pues el orden inverso, sólo sirve para la agrupación alfabética de la bibliografía.

Ejemplo:

Ortega, Luis y Hernán Venegas. Expansión productiva y desarrollo tecnológico. Chile: 1850-1932, Colección Ciencias Sociales. Santiago: Editorial de la Universidad de Santiago de Chile, 2005. Impreso.

En caso de contener más de dos autores, debe sólo mencionar el apellido y el nombre del primer autor del texto, seguido por la abreviación et. al.

Capítulos.

Apellido, nombre del autor del texto. "Nombre del capítulo o artículo". Nombre del libro en el que se encuentra. Nombre y apellido del compilador. Ciudad: Editorial, año. Páginas del capítulo. Medio de publicación.

Ejemplo:

Samaniego, Augusto. "Visiones y políticas comunistas ante el pueblo mapuche (temas históricos 1927-1973)". Fragmentos de una historia del Partido Comunista de Chile en el siglo XX. Rolando Álvarez, et.al. Santiago: Ediciones ICAL. 2008. 91-116. Impreso.

Traducción.

Debe incorporar la abreviación de traducción: trad. antes del nombre de la persona que lo realiza.

Ejemplo:

Heidegger, Martín. Ser y Tiempo. Trad. Jorge Eduardo Rivera. Santiago: Editorial Universitaria, 1998. Impreso.

Edición.

Debe incorporar la abreviación de edición: ed. luego del nombre de la persona que lo realiza.

Ejemplo:

Olavarría, Mauricio, ed. ¿Cómo se formulan las políticas públicas en Chile? Santiago: Editorial Universitaria, 2010. Impreso.

Revistas

Apellido, Nombre. “Título del artículo”. Título de la revista. Volumen o número (si lo hubiera), año. Páginas. Medio de la publicación (impreso).

Ejemplo:

Goicovic, Igor, “El discurso de la violencia en el movimiento anarquista chileno (1890-1910)”. Revista de Historia Social y de las Mentalidades. Año VII, Nº 7, 2003. 41-56. Impreso.

Periódicos.

Nombre del periódico,  Día/ mes/ año. Medio de la publicación (impreso).

Ejemplo:

El Mercurio, 19/ 05/1966. Impreso.

Tesis.

Apellido, Nombre. “Título de la tesis”. Tesis. Nombre de la universidad, año. Medio de la publicación (impreso).

Ejemplo:

Yávar, Aldo. "El gremio de jornaleros y  lancheros de Valparaíso, 1837.1859". Tesis Magíster. Universidad de Santiago de Chile.1988. Impreso.

Enciclopedias o diccionarios.

Apellido, nombre autor (si corresponde). “Título del artículo” (si corresponde). Título de la enciclopedia o diccionario. Tomo. Ciudad: Editorial, año. Medio de la publicación (impreso)

Ejemplo:

Bobbio, Norberto y Nicola Mattencci. Diccionario de política. Vol.1. México D.F: Siglo XXI Editores. 1988. Impreso.

Otros soportes.

Entrevistas.

Apellido, Nombre del entrevistado. "Título de la entrevista". Nombre del entrevistador (si es pertinente). Título de la revista o libro. Día mes (abreviado) año. Páginas. Medio de la publicación.

Ejemplo:

Oltra, Alberto. “Crecimiento sólido tendrá América Latina en 2013-2014”. Entr: Samuel Silva. América Economía. 2. Feb. 2013. 56-57. Impreso.

En caso de ser una entrevista no publicada y realizada para la investigación se recomienda:

Apellido, nombre del entrevistado. Entr: Nombre y apellido del entrevistador. Día mes (abreviado) año. Medio (mp3, cd, web, entre otros).

Ejemplo:

Martínez, José. Entr: María Ferrada. 5. May. 2011. Mp3.

Videos/films.

Título. Dir. Nombre Apellido. Distribuidor (si corresponde), Año. Medio de realización (Fílmico o video).

Ejemplo:

Memorias del subdesarrollo. Dir. Tomás Alea Gutiérrez. ICAICI8, 1968. Fílmico.

Página web.

Apellido, Nombre. “Título del artículo”. Nombre de la página Web. Nombre de la Institución a cargo (en el caso de que exista). Día mes año de publicación (si existe). Medio de publicación (web). Fecha en que se visitó la página. Dirección de la página.

Ejemplo:

Pinto, Julio. "Crisis salitrera y subversión social: Los trabajadores pampinos en la pos-primera guerra mundial (1917-1921)". Boletín del Instituto de historia Argentina y Americana Dr: Emilio Ravignani. Nº 14, 1996. Web. 2. Dic. 2010. http://ravignanidigital.com.ar/_bol_ravig/n14/n14a03.pdf

Grabaciones en audio.

Apellido, Nombre del intérprete. Título. Sello (si corresponde), Año. Soporte (Vinilo, CD, MP3, entre otros)

Ejemplo:

Quilapayún. Cantata de Santa María de Iquique. DICAP, 1970. Vinilo.

Libros, actas o archivos no publicados:

Se recomienda poner los datos según cada tipo de texto anteriormente descrito (libros, actas, entre otros).

Apellido, Nombre autor o texto (según corresponda). Título. Ciudad: día mes (si corresponde) Año. Soporte no publicado.

Ejemplo:

Junta de Vecinos n° 4. Libro de actas. Santiago: 6 jun 2009. Acta no publicada.

Solo en el caso de los archivos historiográficos la referencia va localizada a pie de página.

Descripción del documento. Lugar de ubicación, fecha. Nombre del lugar donde se encuentra el documento (una vez completo, luego abreviado),  sección o volumen (una vez completo, luego abreviado), folio o foja (según corresponda). Tipo de fuente (Archivo). Indique la primera vez a pie de página la abreviación como nota aclaratoria.

Carta Antonio Chihuailaf. Temuco, 13 de Septiembre de 1973. Archivo Regional de la Araucanía (luego ARA), Fondo de Intendencia de Cautín (luego FIC), vol. 505. f.1. Archivo  (luego ARA, FIC, vol. 505. f.1. Archivo.)

 

Reseñas

Las reseñas enviadas para su publicación en Revista de Historia Social y de las Mentalidades deben ser sobre obras editadas en los últimos dos años, de autores y temas de investigación históricos tanto nacionales como extranjeros, sin haber sido publicadas anteriormente por otro medio gráfico o electrónico. Las reseñas quedan abiertas al comentario y debate del contenido del texto.

Las reseñas pueden ser enviadas mediante correo electrónico, en soporte MS Word, letra Times New Roman 12.

Deben presentarse como una estructura de texto de doble columna  Al inicio deben citarse todos los datos del texto reseñado, mientras que al final del comentario debe ir el nombre del autor que realiza la reseña y la institución a la que pertenece o en la que se desempeña. Si el autor desea citar la obra reseñada lo hace entre comillas graficando inmediatamente entre paréntesis la página citada. 

Ejemplo:

 

                                          

                                                     GUIDELINES FOR AUTHORS AND CONTRIBUTORS

 

 

 

 

 

 

 

The Journal of Social History and Mentalities (Revista de Historia Social y de las Mentalidades, -RHSM-) receives research articles, reviews and summaries of recent literature for their publication. RHSM organizes the publication in a dossier that refers to a thematic of relevance in the historiographical research of current interest.  In addition, it opens a space for discussion,  and to present progress and exploration of new works through theoretical and methodological proposals intended to contribute to the development of research and historical and social reflection. RHSM is mainly published in Spanish, accepting articles written in English, French and Portuguese. 

Articles for publication

Articles submitted for publication in Journal of Social History and Mentalities must be original work, not published partially or in whole by any other media, graphic or electronic. In addition, it must not be inreview  process (referees)  in any other journal. Authors are responsible that their contribution to the development of the article presented to RHSM has been significant. It will be consider an author, the person who has made substantial intellectual contributions to the study to be published. Participation only in the acquisitions of funding or general supervision of a research group is not sufficient to be considered author.

Accepted contributions in RHSM are the result of use of real and reliable data.

Submission of contributions

Articles must be sent by email to revista.historia@usach.cl.

Submission format is MS Word, Times New Roman, 12. Articles must have an extension no longer than 30 pages, double spaced letter size, within which will include footnotes, graphics, charts (MS Word format), figures, photographs (JPG, PNG formats, 300 dpi resolution) and appendices. The margins of the four sides of the sheet will be 1,18 inches (3.0 cm.) each.

The articles must include an abstract no longer than 250 words maximum in Spanish and English that specifies the purpose of the investigation, the methodology employed, the obtained results and the conclusions presented in the document. Along with this there must be between 3 to 6 keywords in both, Spanish and English, corresponding to the terminology of social sciences, separated by commas. Avoid the use of concepts that exceed two words.

In addition, each author  must be submitted with a letter to the editor, requesting the publication of his/her work and, in case of co-authors, indicating one of the authors as responsible of the revision of the resulting observations of the evaluation. This letter addressed to the editor must express the adherence to the ethical standards of publication of the journal. Along with this letter  the declaration of absence of conflict of interests document must be sent.

Style and presentation of the contributions

RHSM adheres to the MLA (Modern Language Association of America) format as a standard reference guide to academic writing style for their contributions.

Title

The title must be brief and representative of the main subject developed. Full text of the title must be written in capital letters and in bold type, centered and without periods. The title of the article should be written in the original language and with anEnglish translation. No trademarks or abbreviations must be added. If there is one or more sources of funding it must be indicated ina footnote.

Authors names and address (affiliation)

RHSM seeks to facilitate standardization and visibility of cooperation in their discipline area, for that reason suggests that  authors always sign with the same name and last name (scientific name). Therefore, contributions must be signed with the name and last name of the authors, the main institution where they work or served during the preparation of the document, the city and country of the institution and their email address.

In case of co-authors, it must be indicated with an asterisk the author responsible for the correspondence, mentioning his email address in a footnote.

When the author fails to comply with this format, the editors will settle on the format in which the name will appear in the journal.

Acknowledgements

In case the author wants to include acknowledgements, it should be taken into account that these refer to those people who helped through substantial contributions to the development, design, recollection of information, analysis or interpretation of data or to those who participated in the writing or review of the manuscript but do not meet the criteria to be an author.

Acknowledgements should be expressed succinctly, incorporating the name of the person recognized and their contribution to the document. This content should come as a section at the end of the text, after the final bibliography.

Footnotes

Since footnotes are used to indicate de source of a quote or reference of a work mentioned in the article, the editorial department requires the authors to be as concise as possible, in both quantity and length. Footnotes should be only included if they facilitate the comprehension of the text, indicates the sources used and/or have significant bibliographic interest.

The footnote must end with a punctuation mark (usually a period), except when contained within graphic charts or financial statements. They should be numbered consecutively from the beginning to the end of the text.

When creating a footnote, the number should be placed immediately after the word or group of words referred to. When at the end of a sentence, it is always placed before the final period. Not leaving space between the word and the number.

Type of articles

RHSM receives original articles resulting from research projects or other significant original research to the specific area/discipline of the journal.

Review articles, defined as those documents that are made by experts which summarize and project up to date knowledge in a particular field of History and do not necessarily conform to a define format, are also received. Authors should consult the editors before starting a review.

The editorial committee may request experts the submission of review articles, which will also be subjected to peer-review  and editing. They should not exceed 30 pages, including charts, figures and references.

Figures

Figures, images or tables previously published can only be reproduced after obtaining permission from copyright owner of the content.

Tables and illustrations should be placed as close as possible to the parts of the text to which they relate. Tables should be numbered consecutively using Arabic numerals (Eg. Table Nº1) and must have a title in relation to its content following the numeration. Example:

                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

The source of the table must be immediately below the table.

Any other illustrative visual material (photographs, maps, drawings, graphics or figures, etc.) should be labeled with the name “Figure” (generally abbreviated fig.), assign a number and refer the origin and source. This information must be placed as a caption immediately below the illustration.

Notes and bibliographical references

Quotations

Quotations must be included with the parenthesis format, not in a footnote. Because of the extension this is reserved only for clarifications of the text or the reference to archival documents.

(Author's last name, year of the text: page number)

Example:

(Ortega, 2005: 18)

In case of two books with the same author published on the same year, they must be differentiated with the letters a, b, c, accordingly.

Example:

(Salinas, 2011: 25)

(Salinas, 2011b: 46)

Quotations up to 3 lines

To indicate short quotations (fewer than three typed lines) enclose the quotation within double quotation marks, followed by the reference in parenthesis. In case of continuing quoting the same article, it should only be pointed out the page in parenthesis.

Example:

Despite this, "the Chilean industrial sector did not fail, but reached the level it belonged in the social formation" (Ortega, 2005: 315).

Questioning the fact that “the Government focused its efforts on the reorganization of the public institutions” (361).

Quotations with more than 3 lines

For quotations that are more than three lines, place quotations separated from the body of the text, with the entire quote indented 1,2 inch (3 cms) from the left margin and omit quotation marks, use font size 11.

Example:

All of this explains…

Until the late 1850s, the rate of growth in the Chilean economy was a function of the level of development of their external sector, the degree of correlation between domestic and foreign activity underwent significant changes in intensity. Between 1830 and mid of the 1850s, the relationship was positive (Ortega, 2005: 360).

Indirect quotation

It must end only with reference to the page of the cited book.

Example:

As Samaniego says, "the specificity of the indigenous issue fails to be duly appreciated" (2011, 113).

Notes and citations must adjust to the guidelines recommended by the format mentioned below, which takes reference from the MLA international citation and format style system, seventh version.

Bibliography

Bibliography should be numbered and listed alphabetically at the end of the research paper. For example:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Books

One author

Lastname, Firstname. Title of Book. City of Publication: Publisher, Year of Publication. Medium of Publication (print).

In case of more than one book of the same author, it should be replace the authors name with three hyphens (---) and list works alphabetically by title.

Example:

Lakatos, Imre. Philosophical writings. The methodology of scientific research programs.Madrid: Alianza Universidad, Madrid, 2002. Print.

---. Mathematics, science and epistemology. Madrid: Alianza Universidad, 1987. Print.

In the case of two books published the same year, they must be differentiated with letters a, b or c as appropriate.

Example:

Salinas, Maximilian. Clotairio Blest. The cause of a popular Chile. Santiago: Editorial USACH, 2011a.

---. The Chile of Juan Verdejo. Political humor of Topaze 1931-1970. Santiago: Editorial USACH, 2011b.

More than one author

The first given name appears in last name, first name format; subsequent author names appear in first name last name format.

Example:

Ortega, Luis and Hernán Venegas. Productivity growth and technological developmentChile: 1850-1932, Social Science Collection. Santiago: Editorial de la Universidad de Santiago de Chile, 2005. Print.

If there are more than two authors, authors should list only the first author followed by the phrase et al.

Chapters

Lastname, First name."Title of chapter or article."Title of the book. Ed. Editor's Name(s). City of Publication: Publisher, Year. Page range of entry.Medium of Publication.

Example:

Samaniego, Augusto. "Visions and communist policies to the Mapuche people (historical subjects from 1927 to 1973)." Fragments of a history of the Communist Party of Chile in the twentieth century. Rolando Alvarez, et.al. Santiago: Ediciones ICAL. 2008. 91-116. Print.

Translated book

Cite as  would any other book. Add "Trans."—the abbreviation for translated by—and follow with the name of the translator.

Example:

Heidegger, Martin. Being and Time. Trad. Jorge Eduardo Rivera. Santiago: Editorial Universitaria, 1998.Print.

Edition

Add “ed.” —the abbreviation for edition—and follow with the name of the editor

Example:

Olavarría, Mauricio, ed. How are public policies formulated in Chile?. Santiago: Editorial Universitaria, 2010. Print.

Periodicals

Lastname, First name. "Title of Article".Title of Journal. Volume, Issue, Year. Pages. Medium of publication.

Example:

Goicovic, Igor, "The discourse of violence in the Chilean anarchist movement (1890-1910)". Journal of Social History and Mentalities. Year VII,  No. 7,  2003. 41-56. Print.

Newspapers

Name of newspaper, day/month/year. Medium of publication.

Example:

El Mercurio, 19/ 05/1966. Print.

Dissertations and Master's Theses

Lastname, first name."Title of dissertation or thesis".Dissertation or master´s thesis.Name of University, Year.Medium of publication.

Example:

Yávar, Aldo. "The union of laborers and boatmen of Valparaiso, 1837.1859."Master Thesis. Universidad de Santiago de Chile. 1988. Print.

Encyclopedias or Dictionaries

Last name, first name (if applies). "Title of Article" (if applies). Title of Encyclopedia or Dictionary.Volume, City, Publisher, Year. Medium of publication.

Example:

Bobbio, Norberto and Nicola Mattencci. Dictionary of politics. Vol.1. México D.F: Siglo XXI Editores. 1988. Print.

Other media

Interviews

Last Name, first name of the interviewee. “Title of the interview”. Name of the interviewer (if applies). Title of the journal or book. Day month (abbreviated) year. Pages. Medium of publication.

Example:

Oltra, Alberto. “Crecimiento sólido tendrá América Latina en 2013-2014”. Entr: Samuel Silva. América Economía. 2. Feb. 2013. 56-57. Print.

In case of an unpublished interview made for the research, it´s recommended:

Last Name, first name of the interviewee. Entr: name and last name of the interviewer. Day month (abbreviated) year. Media (mp3, CD, Web, among others) 

Example:

Martínez, José. Entr: María Ferrada. 5. May. 2011. Mp3.

Videos/films.

Title. Dir. Name and Last Name. distributor (if applies), Year. Medium of publication (film or video)

Example:

Memories of underdevelopment. Dir. Tomás Alea Gutiérrez. ICAICI8, 1968. Film.

Web page

Last Name, first name.“Title of article”. Name of web page. Name of Institution (if applies). Day month year (if applies). Medium of publication (web). Date of Access. URL.

Example:

Pinto, Julio. "Nitrate Crisis and social subversion: The pampinos workers in the post-First World War (1917-1921)." Bulletin of the Institute of History and American Argentina Dr Emilio Ravignani. No. 14, 1996. Web. 2. Dic. 2010. http://ravignanidigital.com.ar/_bol_ravig/n14/n14a03.pdf

Sound Recordings

Last Name, first name of the Interpreter.Title. Record label (if applies), Year. Media (Vinyl, CD, MP3, among others)

Example:

Quilapayún. Cantata de Santa María de Iquique. DICAP, 1970.Vinyl.

Unpublished books, minutes or files

It is recommended to include the reference following the format of each type of text described above (books, minutes, among others).

Example:

Last name, first name of author or text (as applicable).Title. City: day month (if applies) year. Form of unpublished material.

Neighborhood Board No. 4. Minute book. Santiago: 6 jun 2009. Unpublished minute.

Only in the case of historiographical files the reference will be located as a footnote.

Document description. Location, date. Location of the document (once complete, then abbreviated), section or volume (once complete, then abbreviated), page or sheet. Source type (file).The first time indicate it as a footnote the abbreviation as an explanatory note.

Example:

Letter of Antonio Chihuailaf. Temuco, September 13, 1973. Archivo Regional de la Araucanía (then ARA), Fondo de Intendencia de Cautín (then FIC), vol. 505. f.1. File  (then ARA, FIC) vol. 505. f.1. File.

Reviews

Submitted reviews for publication in RHSM   must be about published work from the last two year, of authors and both national and foreign historical research subjects that haven´t been published before by any other graphic or electronic media. The content of the reviews are open for comments and discussion.

The reviews can be submitted via email, in MS Word, Times New Roman, 12.

The article  should be structured in a double column text. All the information of the text being reviewed should be cited at the beginning while the name of the author of the review and the institution where he/she belongs or works for must go at the end of the text. If the author wants to cite the reviewed text, this will go between quotation marks followed immediately by a parenthesis with the cited page. For example: