The power of laughter: humor, violence and consensus in New Spain. 17th and 18th centuries

Resumen / abstract: 

Joking and teasing permeated all aspects of life in New Spain. Using court records from Mexico City and its surrounding communities, this article explores the ways that laughter was deployed within New Spain’s culture of masculinity. Humor was both a means for to relate to each other but also to mark differences. It was a normal part of the day to day interactions of men in New Spain between friends who joked and teased but it could also fall flat when one person did not have the right tone. Yet the border between joking and insulting comments was imprecise and thus often led to conflicts. Laughter brought people together when they were of the same social class but when it was used in an offensive manner, it was transformed into a weapon to assert social distance. Such humor was also part of seductions and similarly had political overtones when it was used in satirical songs. Humor brought people together and created groups of insiders and outsiders. Laughter was a powerful tool within social interactions and provides an alternate way to understand the culture of masculinity in colonial Mexico.

 

Las chanzas y bufonadas estaban presentes en todos los aspectos de la vida cotidiana en la Nueva España. Utilizando las fuentes judiciales de la ciudad de México y las comunidades colindantes, este articulo explora como los hombres utilizaron la risa dentro de la cultura de masculinidad de la época. El humor era igualmente una forma de acercarse entre varones pero también para señalar una distancia social. Aunque era un aspecto normal de las interacciones diarias de los hombres en la Nueva España y, en particular entre amigos, este podía fallar cuando el tono de la voz no era adecuado. La frontera entre los chistes y los insultos no era muy exacta y en consecuencia el humor mal entendido resultaba con frecuencia en conflictos. La risa podía servir para unir a los conocidos dentro de una misma clase social pero cuando se utilizaba como arma invocaba la distancia social entre individuos.  Además el humor igualmente hacia parte de las seducciones y de las protestas políticas valiéndose de las canciones satíricas. El humor reunía los miembros de grupos sociales y plasmaba el hecho de pertenecer o quedar fuera. La risa era un instrumento fundamental dentro de las interacciones sociales y nos provee una forma alternativa para entender la cultura masculina de México colonial.

 

 

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Número de páginas: 
239-263